Postadres
Postbus 2214
5260 CE Vught

Bezoekadres
Brevierpad 34
5709 AD Helmond

073 - 684 70 60
info@zuiderbos.nl

Veelgestelde vragen
Heeft u een vraag? Wellicht hebben wij het antwoord hier voor u klaar staan.

Veelgestelde vragen

‘Zuiderbos is een hele mooie plek om vooruit te kijken’

Pim, docent vso praktijk Pim, docent vso praktijk

Interview met Pim, docent vso praktijk

Ik ben als leerkracht en mentor betrokken bij ongeveer alles wat te maken heeft met het kind.
Denk aan het opstellen van leerdoelen of het samenwerken met ouders en behandelcoördinatoren. Een mentor is het aanspreekpunt die de lijnen uitzet en overzicht behoudt. Een aanzienlijk deel van die leerlingen is – als gevolg van moeilijkheden op andere scholen – een tijd niet naar school geweest voordat ze in mijn klas komen. Mijn doel is daarom vooral dat ze weer naar school gaan en dat school weer leuk wordt. Er is door verschillende oorzaken vaak het nodige gebeurd. Veel leerlingen hebben de ervaring dat ze niet zichzelf konden en mochten zijn, dat ze voor hun gevoel niet begrepen werden. Het vertrouwen in volwassenen is dan vaak geschaad. Ik bouw daarom vooral aan de relatie. Hoe krijgen we het kind weer gelukkig? De leerdoelen komen daarna.

Inlevingsvermogen
Het draait allemaal om inlevingsvermogen. Wat kan het gedrag van de leerling verklaren? Leerlingen kunnen zich grof uiten, wat soms uitdagend over kan komen. Je moet ervan uitgaan dat het nooit persoonlijk is en zo moet je het ook altijd blijven zien. Het mag geen invloed hebben op hoe je het kind benadert. Deze leerlingen voelen zich ‘weggezet’ door de maatschappij, dus aan ons de taak hen het gevoel te geven dat ze er écht mogen zijn. Daar moet je vol voor gaan, met volle overtuiging. Ga steeds op zoek naar het positieve, het aanknopingspunt. Je ziet dat wanneer het beter gaat met een kind, er ook weer allerlei verwachtingen ontstaan: “Kan hij of zij al terug naar het regulier of theoretische route?” Natuurlijk is het uitgangspunt dat de leerling doorstroomt naar een volgende, passende plek. Maar je wilt ook een solide basis leggen. Dat het in de breedte goed gaat met een kind, dus ook bijvoorbeeld op de sportclub. Waak voor het ‘moeten’ en zorg in samenwerken met alle partijen eerst voor een blij, stevig kind. Blijf je verplaatsen in het kind.

Vooruitkijken
Bij ons op school draait het om het individu. Er is heel veel ruimte voor leerlingen om te zijn wie ze zijn. Onze slogan is ‘ik mag ik, jij mag jij zijn’ en dat dragen we echt uit! We gaan naast de leerling staan en samen kijken hoe we het aan gaan pakken. Ik haal er heel veel voldoening uit als leerlingen weer stapjes gaan zetten, als onze benadering van “fijn dat je er bent!” zijn vruchten afwerpt. Een goed team is daarvoor onmisbaar. Mijn collega’s en ik lopen heel gemakkelijk bij elkaar naar binnen om te overleggen en kennis uit te wisselen. Samen heb je ontzettend veel expertise en kunnen we leerlingen bieden wat ze nodig hebben. Zuiderbos is een hele mooie plek om weer vooruit te kijken.

Pim, docent - mentor vso praktijk

 

Andere interviews