Postadres
Postbus 2214
5260 CE Vught

Bezoekadres
Carillonlaan 3
5261 LT Vught

073 - 684 70 60
info@zuiderbos.nl

Veelgestelde vragen
Heeft u een vraag? Wellicht hebben wij het antwoord hier voor u klaar staan.

‘Onze scholen vormen samen de Stichting Zuiderbos’

Organisatie

Schoolprofiel
Zuiderbos is ontstaan uit het Centrum voor Kinder- en Jeugdpsychiatrie Herlaarhof in Vught. Sinds 1984 is Zuiderbos – tot halverwege 2017 ‘de Zwengel’ genaamd – officieel een school. In 2001 zijn wij samen met Herlaarhof een locatie in Veldhoven gestart. In 2010 kwam onze locatie in Helmond daar nog bij.

Dit betekent dat Zuiderbos drie locaties heeft en dat de leerlingen afkomstig zijn uit de regio’s ’s-Hertogenbosch, Oss/Veghel/Boxmeer, Eindhoven/De Kempen, Helmond/Peelland, Venray, Venlo, de Bommelerwaard en een enkele keer van daarbuiten.

Alledrie de locaties bestaan uit basisonderwijs (SO) en college (VSO). De drie locaties hebben een verschillend onderwijsaanbod. Voor meer informatie over het onderwijsaanbod van de locaties Helmond en Veldhoven verwijzen wij u naar betreffende websitepagina's.

Bestuur en directie
Onze scholen vormen samen de Stichting Zuiderbos. De stichting heeft 3 scholen die allen de naam Zuiderbos dragen. De stichting heeft een bestuurder die de algehele leiding heeft en eindverantwoordelijk is. Iedere school heeft daarnaast een directeur. De directeuren zijn verantwoordelijk voor de onderwijsontwikkeling op de desbetreffende locatie.  

De directie bestaat uit:

  • Liesbeth van den Oever - bestuurder
  • Els van Rosmalen - directeur locatie Vught
  • Ingrid Nelissen - directeur locatie Veldhoven en locatie Helmond
  • Sanne Verlouw - manager stafbureau

Raad van toezicht
Stichting Zuiderbos heeft een raad van toezicht, bestaande uit:

  • Mw. M. Damsma - Voorzitter
  • Dhr. M. Verbeek - Lid
  • Mw. I. Melis - Lid
  • Dhr. B. van Bruxvoort - Lid
  • Mw. B. Rombouts - Lid

Commissie van begeleiding
Op elke locatie is een commissie van begeleiding (CvB) aangesteld. De CvBbestaat uit de directeur, de intern begeleider/ondersteuningscoördinatoren, de gedragswetenschapper en de schoolarts. Zijn er andere deskundigen nodig, dan nodigt de CvB hen uit om aan te schuiven bij het overleg.

De leden van de CvB begeleiden en ondersteunen de leerlingen en docenten. Bij aanmelding van de leerling kijken zij of deze aan de toetsingscriteria voldoet. Ze volgen het ontwikkelingsproces van de leerlingen en kijken of de individuele onderwijsvraag wordt beantwoord. Hiervoor gebruiken zij het zogenaamde
ontwikkelingsperspectief (OPP). Het OPP wordt opgesteld door de gedragswetenschapper, de intern begeleider/ondersteuningscoördinator en de mentor.