Individueel Leer Traject
Voor leerlingen met ernstige gestagneerde schoolgang zijn er twee trajecten:
- Individueel leertraject (ILT) op Zuiderbos
Voor leerlingen die niet voldoende tot ontwikkeling komen in een klassikale onderwijsomgeving is er het Individueel Leertraject (ILT), een klas op Zuiderbos. Het doel van dit traject is om ervoor te zorgen dat de leerling (weer) in een goed schoolritme komt, in nauwe samenspraak met de behandelaren en ouder(s).
Startpunt is het onderzoeken van de onderwijskundige en sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling. Het traject wordt door middel van gesprekken en een dossier in beeld gebracht. Er wordt vastgesteld op welk punt in het onderwijs de leerling is afgehaakt en welke leerstof de leerling al of nog beheerst. Ook maken we inzichtelijk welke interventies en aanpassingen al zijn gedaan en wat het rendement daarvan is geweest. Voor elke individueel geplaatste leerling geldt, dat de benadering en aanpak in beginsel maatwerk is. Plaatsing geschiedt aan de hand van een integraal behandelplan en wordt beoordeeld en gevolgd door de commissie van begeleiding.
- Onderwijszorgarrangement (OZA)
Voor leerlingen waarbij de belastbaarheid dermate laag is, dat er tijdelijk geen schoolgang binnen een onderwijssetting mogelijk is, is een samenwerking aangegaan met Buro3o voor onderwijs met dagbesteding en behandeling gecombineerd op één plek. Integraal met specialistische zorg wordt samen met de medewerkers van de dagbesteding van Buro3o onderzocht welke mogelijkheden er zijn om de leerling (weer) voldoende belastbaar te maken. Er wordt gewerkt om schoolse vaardigheden in ontwikkeling te brengen. Dit gebeurt in eerste instantie vanuit de locatie Buro3o. Dergelijke trajecten worden integraal geïndiceerd en getoetst door de specialistische ggz, de commissie van begeleiding van Zuiderbos en Buro3o.