Nieuw bij Zuiderbos?
Volg ons stappenplan
‘Ik mag ik, jij mag jij zijn’
Onze missie is de verstoorde of gestagneerde ontwikkeling van kinderen en jongeren die dreigen vast te lopen of vastgelopen zijn weer op gang te brengen. Wij zetten ons ervoor in dat zij weer kunnen functioneren bij ons op school, op de school van herkomst of binnen een andere vorm van onderwijs. Ook begeleiden wij jongeren richting de arbeidsmarkt. Dit doen wij met de juiste zorg en aandacht voor iedere unieke leerling. Ons motto is: ‘Ik mag ik, jij mag jij zijn’.
We zien bij onze leerlingen dat verschillende factoren bijdragen aan de verstoorde of gestagneerde ontwikkeling. Daarom werken we vanuit een multidisciplinaire aanpak. Door verschillende manieren van werken en denken te combineren, helpen we onze leerlingen vooruit. Dat vraagt om een deskundig team: een team dat continu in ontwikkeling is en beschikt over de juiste kennis en expertise voor passend onderwijs.
Wij werken vanuit het ‘biopsychosociaal model’. Dit model kijkt naar de biologische, psychologische én sociale factoren in het leven van een leerling. Ieder individu ontwikkelt zich binnen een sociale omgeving. Die sociale omgeving en dat ontwikkelingsproces beïnvloeden elkaar. Raakt hierin iets verstoord, dan is er hulp nodig. Ons onderwijs biedt die hulp.
De ontwikkeling van een leerling bestaat uit drie gebieden: cognitief, sociaal en emotioneel. Wij stellen doelen op die alledrie die gebieden.
Ik mag ik, jij mag jij zijn. Iedereen wordt geboren met mogelijkheden en talenten. Dat betekent niet dat je alles al kan, maar wel dat je de mogelijkheid hebt jezelf te ontwikkelen en de wereld te ontdekken vanuit je eigen ideeën, gevoelens en gedachten. Dat leren en ontwikkelen mag een leven lang duren. Ieder kind, ieder mens is uniek.
Zuiderbos ziet de verschillen als rijkdom. Je mag bij ons in je eigen tempo leren, je eigen fouten maken en je eigen ontdekkingen doen. We vinden het niet raar of lastig als het even niet goed gaat. Samen vinden we een oplossing om je ontwikkeling weer op gang te brengen. Dat doen we vanuit ons eigen leren, ontdekken en zoeken naar paden die nog niet vanzelfsprekend zijn. Want van jongs af aan hebben we het vermogen om te leren, nieuwsgierig te zijn en creatief te zijn. We concentreren ons op wat we kunnen en hoe we daar, samen in goed contact met elkaar en afgestemd op elkaar, kunnen komen. We hebben vertrouwen in ons eigen kunnen vanuit het perspectief dat we allemaal anders mogen zijn. Vanuit dat idee werken we aan de ontwikkeling van onze leerlingen.
De volgende drie principes zijn leidend voor onze medewerkers, onze leerlingen en hun ouders/verzorgers.
Ik werk samen
‘Eén kind, één plan’ staat voor het verbinden van onderwijsdoelen met zorgdoelen. Wij organiseren en ontwikkelen ons onderwijs in samenwerking met onze zorgpartners en het onderwijsveld. We werken vanuit drie domeinen: onderwijs, zorg en gezin. Ouders zijn essentieel om vooruitgang te boeken.
Ik ga op zoek
Onze medewerkers gaan elke dag op zoek naar de beste aanpak voor een kind dat uit balans is of uit balans dreigt te raken. Dit doen wij met respect voor de authenticiteit van elk kind. Met aandacht en zorg creëren wij veiligheid. We werken zorgvuldig en zijn eerlijk. Onze medewerkers zijn experts in hun vakgebied.
Ik heb klasse
Zuiderbos heeft jarenlange ervaring met het verzorgen van onderwijs aan leerlingen met psychiatrische problematiek. Onze school verlegt grenzen, is vooruitstrevend en beschikt over de juiste kennis en expertise om ouder, kind of organisatie verder te helpen. Zuiderbos is steeds op zoek naar mogelijkheden om vanuit haar expertise mede inhoud en vorm te geven aan passend onderwijs.
Ik ben eigenaar
Alle medewerkers werken samen, allen vanuit hun eigen rol en vanuit het eigen eigenaarschap. Samen ontwikkelen we het onderwijs, waarbij iedereen verantwoordelijk is voor het eigen leren en het leren van collega’s.
Meer over het college: